onsdag 1 november 2017

Dagen börjar innan stressen ekar ut sin framfart genom ådror och nerver. Det känns ovant.  Jag kan förnimma utan att minnas en sådan här morgon. 
Hittade min låda jag behövde igår, fann teckningarna. Hur de framställts gjorde ont.  Men jag ser poängen i dem, ser viljan bakom.
Lyssnar på soundtracket till The Pianist som ett komplement. Saknar min Chopianskiva jag hade som barn, den brukade snurra i min bergsprängare när jag satt och tecknade eller målade. Nu är det en av låtarna jag letar efter, vad den heter eller hur den ljuder har jag ingen aning om.




rörelser som det utgörande av kontur fungerar sällan (aldrig?) för mig
Har för första gången i mitt liv suttit ned i en skivaffär och lyssnat spontant på skivor där för några veckor sedan. Relativt avslappnat dessutom för att vara jag. Någonstans kände jag musiken och jag hörde den tydligt där i hörlurarna. Det resulterade i att jag kom enbart hem med skivor jag gillar, inte bara de jag tror mig gilla, vilket underlättar även om de skivor som inte biter sig fast med en gång kan vara givande efter en andra, fjärde anblick. Den ständigt pågående utmaningen ger avkastning (nio år (+2)). Många saker från tiden i den stora staden släppte jag aldrig efter konkursen. Som den att ta en del av det offentliga rummet. Må vara långsam. Är enträgen.
Vågade genom darr säga ord till en föreläsare efter en intressant presentation, då hon stod på golvet. Sedan fick jag frågor av henne, då stapplade jag tills jag blev stum och sade tack en gång till. Det var den första föreläsningen jag varit på under hundra år. Den jag skulle till i den stora staden blev inget av.
Föreläsningen jag besökte gav en gnista av oväntad karaktär.



Nu drar en förställning i min längtan. I den stora staden, självfallet  >_<.  Det blev en otippad utmaning. Att ta mig dit mol allena som med sällskap. Att släppa närmsta omvärlden som kommer att sitta som jag på stolar och fokusera sinnen på det som bjuds. Släppa allt kringliggande under två timmar och resa in i annan värld. Utgången ska bli spännande.


4 kommentarer:

  1. En sökning på google efter "Chopianskiva" gav 2 resultat-> radiotystnaden och radiotystnaden =) Menar du Chopin? Tror att Nocturno (både piano och violin versioner är dom mest imponerande stycke som jag har lyssnat på).

    https://www.youtube.com/watch?v=MPvS0g2papI
    https://www.youtube.com/watch?v=VvVX-6zb5N8 föredrar den här framför pianoversionen (ironiskt nog)

    Annars är ju den här ganska populär: https://www.youtube.com/watch?v=sg3DsKtZVHM

    Håller tummarna för föreläsningen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ohh ska lyssna senare ikväll :D:D:D tack! och tumtack!

      Jepp, menar Chopin, öhh nu höll jag nästan på att skriva in ett "a" igen i bara farten.. höhö jag och stavning :S tacka vet jag rättstavningsprogram.

      Radera
    2. =) Ja och det här kan man ju alltid lyssna på morgonen, eller kvällen,,, eller natten =P https://www.youtube.com/watch?v=E2wOCL1EDvM

      Radera
    3. förstår att du föredrar den versionen (nu gör jag med det hihi) stråkinstrument berättar en helt annan historia än klaveren. vemodsviolin talar ett lugn rakt till hjärtat mitt. men det är inte alltid jag kan ta emot lugnet, ibland väcker det storm.

      https://www.youtube.com/watch?v=t_uA_W1wB5A

      Radera