onsdag 19 april 2017

Snön efter påskens frysta nederbörd ligger kvar i skuggträdgården. Blommande krokusar, tulpan- och påskliljeblad och början på några scillor sticker upp ur det nu nätta lagret som låg som ett tjockt dunhölje under högtiden.
Det finns kaniner i ett område här i staden som springer fritt. De har gjort det under ett par år nu vilket inte stämmer in på breddgraderna. Häromdagen vid skymningstid fick jag se två paltar som låste sig i sin rörelse och blickade utan att blinka mot mig. Det flödade till i hjärttrakten. Den kyliga aprilkvällen blev varm.

Mina nattliga maror har klingat ut. Jag vaknar inte ett med tårarna. Jag vaknar inte mitt i skräcken. Nätterna fyller mig med stressdrömmar vilka ger mig mer vila än på över ett år. Den stora rädslan har börjat lätta på sitt grepp, dess klor som sakta glider ur axel. Energi som återvänder, kreativitet som viljor tittar fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar