fredag 6 januari 2017

Igår ledde mina ben mig dit jag ville men mötte ett stopp. Trots stoppet insjönk ett lugn som ledde vägen mot skönheten.
Kylan var med igår (idag med), minusgraderna låg runt sexton när solen stålade. Ett tjockt snötäcke som lagt sig vadderande över det nakna, över smuts, över det som mänsklig hand skapat. Den kraftiga röken från kraftverket låg lågt som en tjock massa som växte i sitt omfång på bredden. Pudersnö som dansade på de upplogade vägarna efter bilarnas framfart likt ormar, sådana där som den där arten som kryper fram på sniskan, i sedleds, innan ormformationerna tillsynes upplöstes i tomma intet.
Knarret från precis allt, plastklädestexturer som styvnat och ändrat sin karaktär, det kära knarret när fötterna trampade ned i den där pudersnön som inte hunnit med att tinas upp någon gång för att åter frysa. Inte ens att högsta växeln på cykeln var fastfryst kunde ta bort all charm.
Kulörerna som gick i det vitaste vita till att mest vara tusen nyanser av ljusblått under en dag som jag skulle kalla vindstilla här i slättrakten.




Kom till den stora sjön, där det finns värmestugor och även en restaurang. Det är nog det mest trafikerade naturreservatet här i staden. Min mobil klarade av att ta några foton innan den bara upprepat stängde av sig av vad jag antar kom av kylan vilket i och för sig är lustigt då teknik tenderar att tåla kyla bättre än värme.
Jag knatade runt och njöt av den skarpa lågt liggande solen som följdes av en klar halvmåne som låg mot den blåa skyn. Njöt av blåstskapade snövallar mot träd och stam som mot vass och snödriv över sjöisen. Alla formationer och mönster som kommer vara putsväck vid första bästa kraftigt vind.

När jag kom till en höjd satt jag och åt min lilla reservmat jag hade i väskan och vittnade de vida vita vidderna i komp till kvitter från en stor småfågelskock. Stundom kände jag mig rätt ensam men försökte ruska av mig den känslan. Och visst fick jag kraft av att jag mötte ett stopp där timmar tidigare.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar