torsdag 22 december 2016

Vad är egentligen lycka? Att må bra?
Är det att upptäcka att det är mer snorpapper än tårpapper vid sängen?
Är det att känna hunger i tid, istället för att slås av panikhungern där för sent för att kunna äta utan att må illa de första tuggorna?
Är det en skål filmjölk med Kalaspuffar?
Är det ett leende av någon som rört vid ens hjärta?
Är det hyacintdoften i ett rum? Eller kanske att upptäcka att det finns en hel saga bakom den växten?
Det är i och för sig i slutändan upp till betraktaren att avgöra. Det underbara med personligheter.

Ibland är det bara bra för mig att ha (minst) en rikting i mitt liv. Ibland sätter stora skrämselhickan in, ibland hundra andra ting, sedan det där med den ständiga saliga röran heeh.
Jag behöver ingen asfalt för att gå framåt i mitt liv, trivs bra på stigar |de upptrampade som de uppkörda och även de igenväxta, det är något jag lärt mig med åren. Den självvalda hade fäst en jetmotor vid mina skuldror, farit jorden runt x antal varv|. Men det är svårt när det igenväxta tar över till något som kräver en machete. Och jag vill inte under ytan, upp i luft. Jag vill bara stå stadigt med mark under mina fötter om än det kräver den där röjen, om än grönska klättar längs mina ben.

Våga titta upp på himlavalvet är lycka, det där med att titta upp utan att drunkna i rymden

























Vem vänder du ditt ansikte mot? Jag mindes plötsligt hur jag vänt bort mitt från ett som alltid fått mig att le som skratta de gångar våra steg har mött varandra. En som är mer än ett ansikte, en som läst en saga för mig där långt, långt bak i tiden. En gång när jag var rädd, en gång utan att döma mig fast det var första gången vi träffades.
Idag skrev vi till varandra. De där korta orden som jag hoppas att de blir fler. Jag loggade ut efter två meddelanden från den där ansiktssidan, det räckte för idag, kände tårvibrationer.


Och tillbaka till lyckan med snorpapper:
Lider någon av er av nästäppa?
Det är något jag aldrig samsas med. Att inte ha fria luftvägar.
Hur löser ni nästäppta det på bästa vis? Och vet någon av er varför det är en tre veckors:regel/norm på nässpraysanvändning? Jag har svårt för att gå till min husläkare kring en sak som nästäppa när jag vet vad det kommer av, känns mest som en banal belastning. Även om det skulle vara skönt att nå en lösning som inte innefattar att borra upp näsväggarna till en breddning.

En snot-plot för de täppta:
Näsdroppar existerar inte längre (så vitt jag vet), koksaltsdroppar existerar. Droppar är alltid mildare mot känsliga hinnor i näsan (enbart baserat på egen erfarenhet från barnabenen då nässpray mest skapade ett sprängande *aooutsch!!!*).

Nässprayssorter kan ha olikt innehåll från märke till märke. Vissa innehåller till exempel glycerol som jag vill minnas att det binder fukt, hundra procent säker är jag inte. De/den med glycerol är den främsta lösningen hittills (då de inte skapar värk på samma vis, eller slitage), speciellt de som går att trycka ned halvvägs för att förhindra kraft i sprutet (stött på en sort, skvallrar gärna om intresse finns, annars känns det mest onödigt att skriva ut det, vet ej varför, öhh).

Eteriskoljanässpray finns, även de med Aloe Vera, vilka oftast är med koksaltslösning och rätt av onödan även om logiken talar för.
Oleum Basileum finns som inhalation vilket är en intressant lösning om än relativt klen upplösning :p

Koksaltslösning i all minut ära oavsett dropp- eller sprayform. Men priset är enligt mitt tycke upptrissat med tanke på innehållet. Det går att göra egen lösning, dessvärre minns jag inte receptet nu i huvudet eller var jag har det skrivet ehhhh, det kanske har råkat blivit slängt.. Men effektiviteten är under klander vs nässpray.

Näsolja har jag aldrig testat men ska vid tillfälle testa sesamolja (eller mer troligen en blandning) när jag väl har inhandlat den. Enligt shenet.se ska just sesamolja vara bra för torra slemhinnor samt förebyggande mot sprickor på slemhinnor. Det är inget jag kan stå för som sagt.

Vissa nässprayssorter kommer i glasflaskor med skruvgänga. De går att välja mellan att slänga eller varför inte spara för att göra egen spray.

"Snyt dig och väx upp!" Är rätt träffande, konstant nästäppa är frustration. Snorgråt är skönt, hur mycket ryms i de korta gångarna egentligen, om än hur koncentrerat det är innan det expanderar till flöde??!! En av alla skumma saker med kroppen.

Ekologiska oljor till bra pris finns på opella.se före detta, hemgjord.se. De har snabb leverans. Annars brukar stora matvaruhus ha ett bra oljesortiment. Bra till mycket mer än att stoppa i munnen för att svälja. Skäm bort din hud med en ren olja eller en oljeblandning, eller varför inte en olje- och fettblandning?!
Vegetabiliska oljor och fetter återfuktar huden (plus en drös till egenskaper) istället för de funktioner de flesta fabrikshud-krämer/-lotions /-butters har.
Ta allt med en nypa salt någon droppe e-vitamin J


lyckan i att zooma in detta foto och se nästan tydlighet i en snöflinga

Har inte haft lugnet i mig på evigheter (känslan, ej faktumet som skvallrar om i våras, eller somras) att göra bodybutter (det är min fåfänga kring doftsättningen som kräver koncentrationen, det övriga är busenkelt när kraft finns för en sådan sak), snart är det hög tid eller varför inte högtid. Julen nalkas hur än den kommer utstakas för mig. Brukade ge bort bodybutters i present förr, dags att göra det igen. Och även till mig själv, jag kladdar in hela mig då och då, även håret och hårbotten. Fötterna mina brukar sjunga någon hurra av mina hoprörningar (och även andras).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar