onsdag 28 december 2016


Idag är en sådan dag som är svårare än andra med det där att äta. Då behöver jag lura igång hungern.
Smoothie:trenden är ett underbart knep till sådant (som jag inte alltid tar vid). Dricka föda först för att kunna äta solid föda lite senare. Eller bara ha som ett av de där mellanmålen som är lika viktiga som huvudmålen. Det lärde jag mig i lekskolan, eller ännu tidigare, för att glömma bort i så kallad vuxenålder?!
Min gröna smoothie som är i ständig variation brukar ingen vilja smaka för att den är grön? Men tji fick som får de snävt tänkande (ta det som en vit handske viftandes mot din kind^^).

Koriander - don efter person (finns hackad koriander i frysdisken)
Ingefära - ca 1-2 cm beroende på tjocklek av roten (finnas även hackad ingefära i frysdiskar vilket jag inte begriper varför när roten i sig håller sig fin i en halv evighet i kylt mörker)
Äpplejuice/must (från koncentrat brukar jag inte späda ut den efter rekommendation utan se till att den blir lite starkare)
Spenat - eller annat grönt som faller i smak eller finns till hands
Citron - en halv oftast, eller bara sådant där färdigpressat på flaska
Gurka - en halv till en hel beroende på gurkförrådet
Selleri - brukar ta en hel stjälk, liksom dumt att inte äta öhöm, dricka selleri - om ej allergi såklart ;)
Ibland lite peppar i det hela, ibland något annat gött i grönsaksväg beroende på vad jag har hemma.
Tuta och kör i mixern.

Alltså, den är nom nom god! Syrlig och fantastik smakrikhet där alla passar ihop enligt mitt tycke som gillar det mesta.
Koriandern blev ett nytt inslag igår. Klunkar på den just nu idag med. Godisgott.
Det är inte alltid jag är i skick till att göra en smoothie (ehh det tar emot att skriva det faktumet, när mina energier läggs på allt annat, som att hålla huvudet över ytan etc), men det var något med gårdagen. Efter förvirringen som uppstod efter mötet kom lugnet. Kanske var något med kramen jag fick!


Brasklappen:
När det kommer till mat äter jag då och då kött >< något jag inte alltid är sams med, men släpper på den dispyten till en dag då det känns som läge för det. Och bara konstaterar att jag är en form av hycklare med tanke på djurhållning och livsvärden och miljöpåverkan och ---, och att jag ständigt jobbar efter förbättring, pö om pö i lagom takt. Om det nu är för mig att vara vego till hundra procent är inte säker på, ännu -  kanske aldrig blir..
Jag gillar inte att uppmuntra köttätning och kommer troligen aldrig att göra det (möjligen i privata relationer, med något recept?! hmm inte säker där heller..). Så om jag bara skriver om frukt och grönt så för den sakens skull är jag inte vego. Det som syns är inte alltid det som är. Det som är, är i ständig förändring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar