lördag 24 december 2016

Fick du något i julklapp?
Jag fick nog den finaste presenten på år och dagar; sömn!
Som det sägs, en får inte det en vill ha, utan det en behöver.
Sov i över tolv timmar med bara ett kortare uppbrott och ett längre om en timma. Enbart en orolighets sömnperiod, de drömmarna tärde visserligen inte i en maraklassning, mer väldigt förvirrande drömmar så att lättande tårar rullade.
Nu går jag runt här som en sömngångare här i lyan, i morgonrocken och myser till musik jag inte visste om att jag gillade. Fann det på en youtubevisning på en annan blogg. Lyssnar med halvt öra till lyriken, myser mest av stämningen som målar upp den där världen inom mig.
Utanför fönstret lyser solen skarpt genom ett dis samtidigt som det faller någon enstaka regndroppe. Det där sällsamma solregnet. Vinden drar och sätter vibrationer i mina fönsterrutor.

Vet inte om mina steg tar mig någonstans idag, ens de där få stegen in till skogen, vilket som känner jag inget behov av det. Jag har ingen julmat här hemma mer än nötter, två skivor bröd, en fabriksmimosasallad. Sedan har jag annan mat visserligen J I skåp som frys och i fruktkorg.
Jag känner ingen oro inför att fira ensam. Det är mest andras oro som drar i mig kring denna högtid. Jag har nog vetat om det länge, att jag skulle fira denna jul mol allena, trots jag lovat ut mig på en promenad i ett av denna stads vackraste naturområden. Den promenaden får vänta, jag behöver lugnet.


(Sigur Rós, ohh det är bara ett av deras album jag gillar, den var nog något med den eran där strax efter millennieskiftet som gjorde att albumet med fosteromslaget stannade kvar i mitt hjärta) 


-Pst, min julros från förra året blommar med en vit knopp som öppnat sig aningens.





Det här skrev jag igår i affekt. Gillar inte alltid att publicera det jag skriver i affekt. Ni vet det där med att vinkla verkligheten… Gillar mest att trycka på send-knappen när jag skriver i en affekt som tillhör kategorin "någorlunda sans". Vilket jag öhöm inte följt den sista månaden.
Allt jag skriver på bloggen är en reva från min tid. Ett komprimerat stycke. Ett, några fragment som fragmentering. En gång skrev jag blogg för mig själv. En gång för hundra år sedan på en annan blogg, skrev jag för att jag hoppades att en (eller fler) person skulle finna den. Nu vet jag inte längre varför jag skriver. För att det känns mindre ensamt, det där med mellan skärmar.
men whattafokka här är affekten:

Mental hjärnblödning levererades till mig här dan' före dopparedan'. Eller fick en mental tillnyktring. Eller egentligen bara ren pur kyla som gav mig frustration, ännu ger frustration. Trots om jag bitvis begriper härkomst, vi är så, så (för?) olika. Jag begriper inte alls.
-Vad fick du i julklapp?
-Joo, att mitt dåliga samvete kommen av intet löstes upp efter absurditetspilar från flera riktningar som väckte påminnelsen om att omtanke bör vara ömsesidigt för att något ska vara fungerande.

Sitter med ett tänt ljus, svängig Lars Gullin i högtalarna som snart går över till Jan Johansson. Behöver det vackra allvaret utan dovhet. Döden väcker alltid allvar hos mig, vilket allvar vet jag aldrig. En olycka kommer alltid om tre, sägs det i min ena släkthalva, den som kommer från bondgårdstider och talar i stävklädda bibelord.

|infoga valfri svordomssvada (ska snart vaska munnen min ;)), den goda dagen blev ---, viftar bort minnen om snarlika situationer som spatserar in med sänkta spjut mot hjärtat mitt, det är inte tid för gammalt som nytt elände nu - var sak har sin tid. Det här är inte negativminnestid, det här är tid för minnen som att min näsa snoddes och satt kvar mellan ett par fingrar, för att öhhh aldrig ske igen, det var nog bara skojfriskt en ggn jag fick möta om än jag hoppas på att någon gång minnas fler|



Gick och njöt av skogen idag, första gången på evigheter. Satt en stund på min favoritsten och tog ett beslut om en riktning. Kommer behöva hjälp från något, några håll som jag inte känner till.

1 kommentar:

  1. Vet vad du menar med oroliga drömmar, skönt att du fick sova ut inatt =)

    Tänker att du måste ha någon familj att fira tillsammans med. Själv är jag inte så förtjust i att vara bland släktingar men gör det iaf =P Det blir ju oftast för mycket ljud och man måste ständigt vara aktiv i umgänge osv... Är det så också för dig?

    Iaf. Glad Jul och hoppas att du sover gott även inatt! =)

    SvaraRadera